Trainingen

Trainingsgroepen

Wil je hardlopen om fit te blijven dan zijn de trainingen op maandag en donderdag voor jou het meest geschikt. Er wordt op een recreatieve manier, maar toch serieus, getraind. Er wordt gelopen in 3 à 4 tempo-groepen zodat iedereen in zijn eigen tempo mee kan lopen.
Ben je ambitieuzer dan kies je voor de dinsdag en de donderdag trainingen. Hier wordt aan de hand van heldere schema’s toegewerkt naar een bepaald prestatie- en conditieniveau.

Er wordt getraind volgens een 3-weeks schema. In week 1 doe je trainingen die een duurloop karakter hebben. In de tweede week worden tempotrainingen gedaan en in week drie ligt de nadruk op kracht- en/of snelheids-trainingen.

Voor welke training je ook kiest, hardlopen bij onze club doe je op een verantwoorde wijze onder begeleiding van gekwalificeerde trainers.

Meer informatie over de inhoud van de training vind je in onze trainings-agenda.

Uitrusting

Voor de uitrusting van de hardloper zijn eigenlijk alleen een paar goede schoenen van groot belang. Samen met een broek en een shirt kan de beginnende atleet al een goede start maken. Er is een zeer groot aanbod op de markt en de variatie in prijs is enorm. Laat je als beginnende loper ook adviseren door andere atleten, zij hebben vaak voldoende basiskennis om je te helpen.

Algemene regels bij trainingen

In principe hoor je te trainen bij de groep waar je bij bent ingedeeld. Train je in een andere groep, dan hoort je je aan te passen aan de trainingsmethode van die groep.
De trainingen gaan in principe altijd door. Toch kan het zijn dat door bijzondere omstandigheden, bv. zéér slecht weer (zoals ijzel, mist, sneeuw of onweer) de training niet door kan gaan.
In geval van twijfel kun je het de trainingsagenda op de website raadplegen.
In de winterperiode is het verplicht, voor je eigen veiligheid en de veiligheid van de groep, om je kleding te voorzien van reflecterende stroken of een reflecterend hesje te dragen en eventueel een lopers-lampje.

Globale trainingsstructuur

De meest globale indeling voor elke trainer en atleet is de volgende:

  • De warming-up
  • De kern
  • De cooling-down

Warming-up – Doel hiervan is om de doorbloeding (warm worden) voor te bereiden op de inspanning die ze moet gaan leveren. Aansluitend aan de warming-up volgen enkele loopscholingsoefeningen. Loopscholing is techniektraining en techniektraining doe je bij voorkeur als je fit bent, dus bij het begin van de training.

Kern – Aanleren of verbeteren van iets door middel van instructie, correctie en feedback, onderdelen van de training herhalen totdat beheersing optreedt. Dit kan in diverse vormen:

  • Duurlopen
  • Diverse vormen die zich richten op o.a. herstel, vetverbranding, verbeteren prestatievermogen
  • Intervaltrainingen
  • Vooral gericht op snelheid

Cooling-down – Om spierpijn te voorkomen en herstel te bevorderen is uitlopen en licht rekken na de kern belangrijk.

Wedstrijden

Het is leuk om af en toe (in een groep) een wedstrijdje te lopen.
Op de site LimburgRunning.nl vind je een overzicht van de wedstrijden in onze regio.